Planet Odoo - Colin és John
Az Odoo az út a tökéletes megoldáshoz

 A Planet Odoo podcast legutóbbi epizódjában Emilia, a műsorvezető, Colin és John vendégeivel beszélgetett, akik az Odoo cég alkalmazottai. Colin a közvetlen értékesítési csapat vezetője a Buffalo-i irodában, míg John, akit JOT-ként is említenek, a fejlesztői csapat vezetője.


Az epizód első részében Colin arról beszélt, hogy az Odoo több mint 1500 órát fektetett fejlesztésbe az Amerikában 2023-ban, és közel 250 új előfizetést szereztek, ezen felül 110 korábbi többéves előfizetést is. Emellett kiemelte, hogy az Odoo háttérrendszere egyedi Python keretrendszert használ, míg a front-end egy JavaScript keretrendszer, az "Owl".

Emilia kifejtette, hogy a podcast célja, hogy segítsen a vállalkozóknak, partnereknek és az Odoo iránt érdeklődőknek megérteni az Odoo rendszer belső működését és a tökéletes megoldások létrehozásának folyamatát. Colin és John a cég két legrégebbi alkalmazottja, akik szakértelmükkel segítenek a vásárlóknak a legjobb üzleti megoldások megtalálásában és megvalósításában. Colin, mint az értékesítési csapat vezetője, az első kapcsolat a cég és az érdeklődő ügyfelek között, míg John a szoftverfejlesztésért felelős, beleértve az egyedi igényekhez szabott megoldásokat is.

A beszélgetés során Colin és John különbséget tett a fejlesztési szolgáltatások és a kutatás-fejlesztés között. Míg a kutatás-fejlesztési részleg a standard Odoo alkalmazások minden felhasználó által látható funkcióinak fejlesztéséért felelős, a fejlesztési szolgáltatások az egyedi ügyfélkövetelményekre szabott megoldásokat kínálnak. Colin hangsúlyozta, hogy az Odoo rendszer nagy része "Out of the box" működik, de egyes esetekben szükség lehet integrációkra vagy egyedi fejlesztésekre, főleg iparági vagy szabályozási követelmények miatt.

Emilia kérdezett a szoftver testreszabásairól és fejlesztéseiről is. Colin válaszában kifejtette, hogy az Odoo egyik legnagyobb értékesítési pontja az, hogy alacsony költséggel lehet személyre szabni a rendszert, például extra mezők hozzáadásával vagy adatbázis-modellek közötti kapcsolatok létrehozásával.

Végül Emilia és vendégei arról beszélgettek, hogy milyen gyakran van szükség testreszabásra az Odoo rendszerben. Colin szerint a vállalatok egyre inkább az egyedi megoldások felé mozdulnak el, és az Odoo rendszer sokféleképpen testreszabható alacsony költséggel, ami vonzóvá teszi a rendszert a vásárlók számára.

Colin és John az Odoo rendszer különböző iparági megfelelőségi követelményeiről és a testreszabhatóságról beszélgettek. Először az egyedi jelentéskészítési követelményekre tértek ki, különösen azokra, amelyek a kormányzati vagy egészségügyi szektorban, illetve a kannabisz iparban merülnek fel. John példaként említette a THC szintekkel kapcsolatos jelentési követelményeket a kannabisz iparban, amelyek nem részei az Odoo standard funkcióinak, és ezért egyedi fejlesztéseket igényelnek.

Emilia érdeklődött a különböző verziók és telepítési lehetőségek közötti választásról is, amelyek között szerepel az Odoo SaaS (Software as a Service), az önálló (on-premise) telepítés, és az Odoo.sh (ACH). Colin elmagyarázta, hogy a kisebb, standard projektek számára az Odoo online platformja tökéletes, míg az ACH verziót azoknak ajánlják, akik saját IT csapattal rendelkeznek és nagyobb adminisztrációs hozzáférésre van szükségük. Az önálló telepítést általában azok a vállalatok választják, akik biztonsági vagy szabályozási okokból saját szerveren kívánják tárolni az adataikat.

A beszélgetés során felmerült az is, hogy milyen szerepet játszanak a fejlesztők az önállóan telepített adatbázisok esetén. John elmondta, hogy ilyenkor általában a kódokat elkészítik és elküldik az ügyfélnek, aki maga végzi el az implementálást, mivel az Odoo csapata nem fér hozzá a szerverhez. Ezért javasolják, hogy a fejlesztések megkezdése előtt az ügyfelek kezdetben az Odoo.sh-n kezdjenek, majd a végleges verziót vihetik át saját szerverükre.

Végül Colin és John arról beszéltek, hogy a fejlesztések és testreszabások költségét hogyan határozzák meg. Colin kifejtette, hogy a fejlesztési költségek a kód sorainak számán és a fejlesztésre szánt órák számán alapulnak. A kód karbantartásáért külön díjat számítanak fel, amely magában foglalja a technikai támogatást, a hibajavítást és az upgrade támogatást. John hozzátette, hogy a fejlesztések becslése során tapasztalaton alapuló "durva" becsléseket adnak, amelyeket később pontosítanak.

John elmagyarázta, hogy az Odoo háttérrendszerének alapja egy egyedi Python keretrendszer, amelyet a vállalat alapítója, Fabien Pinckaers fejlesztett ki. Ez a keretrendszer moduláris felépítésű, ami lehetővé teszi a könnyű testreszabást és fejlesztést az ügyfelek számára. A rendszer adatbázis-kezelője a PostgreSQL, amely egy nyílt forráskódú SQL adatbázis-kezelő rendszer. A front-end egy viszonylag új JavaScript keretrendszer, az Owl, amely a React és a Vue inspirálta.

Emilia arra volt kíváncsi, hogy a fejlesztők hogyan döntenek arról, hogy egy fejlesztési kérést elfogadnak vagy elutasítanak. John megosztotta, hogy gyakran kell elutasítaniuk a fejlesztési kéréseket, különösen akkor, ha technikai korlátok vagy más indokok miatt nem megvalósíthatók vagy ésszerűtlenek. Példaként említette az olyan kéréseket, mint a más POS rendszerekkel való integráció, amit általában elutasítanak, mivel az Odoo rendelkezik saját POS rendszerrel.

Colin hozzátette, hogy az értékesítési csapat gyakran már a fejlesztői csapathoz való továbbítás előtt igyekszik távol tartani a felesleges fejlesztéseket. Amikor egy fejlesztési kérés elutasításra kerül, általában van egy jó indoka, mint például a technikai korlátok vagy az, hogy a kért funkcionalitás ellentétes az Odoo alapelveivel vagy meglévő funkcióival.

A beszélgetés során felmerült az integrációs kérdések is, különösen a külső szoftverekkel és alkalmazásokkal való kapcsolatok. John elmondta, hogy a legtöbb nagy fejlesztési kérés integrációs jellegű, gyakran olyan cégektől, akik nem akarnak teljesen az Odoo-ra váltani, vagy olyan funkciókat igényelnek, amelyeket az Odoo nem támogat, például adószámítások. Említette azt is, hogy néha kérések érkeznek harmadik féltől származó alkalmazások, mint például a WhatsApp, integrálására is.

Végül beszéltek a hardverrel való integrációról is, ahol John egy CNC géppel való integrációs kísérletről mesélt, amit végül nem tudtak megvalósítani a túlzott költségek és a szükséges szakértelem hiánya miatt.

Colin és John arról beszélgettek, hogy miként kommunikálnak az ügyfelekkel a legjobb kapcsolat kiépítése érdekében. Colin kiemelte, hogy fontos megérteni az ügyfél munkakörnyezetét és belső vállalati dinamikáját. Hangsúlyozta, hogy az értékesítési folyamat során létfontosságú, hogy a döntéshozókat minél korábban bevonják a folyamatba, hogy a vásárlási döntés meghozatala során minden érintett fél egyetértésben legyen. Ez segít elkerülni az időpazarlást és a félreértéseket. John hozzáfűzte, hogy ritkán van közvetlen kapcsolata az ügyfelekkel, mivel a "BSA"-k (Business Solution Architects) szolgálnak közvetítőként a fejlesztők és az ügyfelek között, segítve a kommunikációt és a technikai részletek megértését.

A beszélgetés során szóba került az is, hogy az Odoo mennyire nyitott arra, hogy megválaszolja az ügyfelek technikai kérdéseit, és milyen szintű technikai tudást igényelnek az ügyfelek részéről. Colin elmondta, hogy gyakran kérik a technikai csapat tagjainak részvételét az ügyfélhívásokon, de először mindig ellenőrzik az ügyfél által feltett kérdéseket annak érdekében, hogy megállapítsák, szükséges-e technikai szakértő jelenléte. Gyakran előfordul, hogy az ügyfelek által feltett "technikai" kérdések valójában alapvető információkra vonatkoznak, amelyeket a sales csapat is képes megválaszolni.

Végül a beszélgetés arra terelődött, hogy milyen kihívásokkal kell szembenézniük, amikor az ügyfelek technikai kérdéseket tesznek fel, különösen akkor, ha ezek a kérdések túlzottan egyszerűek vagy ésszerűtlenek. John megosztotta, hogy néha az ügyfelek olyan kérésekkel állnak elő, amelyek nem ésszerűek vagy technikailag nem megvalósíthatóak, mint például a meglévő szoftverkódjuk másolása az Odoo-ba. Ilyen esetekben türelmes magyarázattal és dokumentációval igyekeznek segíteni az ügyfeleknek megérteni a technológiai korlátokat és az ésszerű megoldásokat.

Colin hozzátette, hogy az értékesítési csapat is gyakran szembesül hasonló kihívásokkal, amikor az ügyfelek nem teljesen értik a rendszer működését vagy a fejlesztési lehetőségeket. Az ilyen helyzetekben fontos, hogy az ügyfélkapcsolati csapatok megfelelően kommunikáljanak és tájékoztassák az ügyfeleket, hogy elkerüljék a félreértéseket és biztosítsák az ügyfelek elégedettségét.

A vége felé Emilia a hallgatók kérdéseit tette fel vendégeinek, Colin-nak és John-nak, amelyek széleskörű témákat érintettek az Odoo rendszerrel kapcsolatban.

Az első kérdés az Odoo árazásával kapcsolatos volt: „Mi a trükk? Az Odoo olyan olcsó, de úgy tűnik, mindent tud, amire szükségünk van.” Colin válaszában elmagyarázta, hogy az Odoo képes alacsony árakat kínálni, mert soha nem volt szükségük más cégek felvásárlására a termék kialakításához, ellentétben más, örökölt

ERP rendszerekkel. Hozzátette, hogy az Odoo az R&D-re (kutatásra és fejlesztésre) és az értékesítési folyamat egyszerűsítésére koncentrál, ami lehetővé teszi számukra, hogy versenyképes áron kínáljanak megoldásokat.

A második kérdés az Odoo Enterprise verziójának nyílt forráskódúságával kapcsolatos volt. John elmagyarázta, hogy az Odoo Community verziója nyílt forráskódú, de az Enterprise funkciók nem. Az Enterprise verzió többletszolgáltatásokat kínál, mint például a mobilbarát felhasználói felület és speciális könyvelési funkciók. Colin hozzátette, hogy az Enterprise verzió előnyei közé tartozik a támogatás és az upgrade támogatás is, ami fontos szempont az ügyfelek számára.

A harmadik kérdés arra irányult, hogy az Odoo mennyire ismert a piacon, különösen más, nagyobb ERP rendszerekhez képest. Colin válaszában kiemelte, hogy az Odoo piaci jelenléte egyre növekszik és már komoly versenytársa a nagyobb ERP rendszereknek. Megjegyezte, hogy az Odoo nem költ annyit marketingre, mint néhány másik cég, ami részben magyarázhatja a relatív ismeretlenségét bizonyos piacokon.

Végül a negyedik kérdés arról szólt, hogy mire számíthatnak azok az ügyfelek, akik maguk szeretnék implementálni az Odoo-t. Colin figyelmeztette, hogy az ERP rendszerek implementálása komplex folyamat, és általában nem ajánlott, hogy a cégek maguk végezzék, különösen, ha nincs korábbi tapasztalatuk ezen a területen. John hozzátette, hogy az egyedi fejlesztések esetén különösen fontos, hogy tapasztalt fejlesztőket vonjanak be, mivel a rosszul megírt kódok hosszú távon több problémát okozhatnak, mint amennyit megoldanak.

Ha szeretnél Te is magyarul Odoozni, akkor foglalj időpontot nálunk!

IDŐPONTFOGLALÁS

Planet Odoo - Fabien Pinckaers
Odoo számokban