Tiltólistás vezetői mondatok

Ezeket soha ne mondd az alkalmazottaidnak!

Az alkalmazottakkal való kommunikáció kemény dió tud lenni, főleg ha problémák is adódnak. A nehezebb szituációkat nem könnyű kezelni, azonban vezetőként kiemelten fontos mit gondolnak rólad. Ahogy egy jó párkapcsolatban, úgy a munkahelyen is meg kell tudni oldani a hibákat, anélkül, hogy bárkiben szálka maradna.

Sokszor olyan tipikus mondatok is elhagyják a vezetők száját, amikről nem is feltétlenül gondolnánk, hogy tiltólistások. Nézzünk egy pár szituációt:

1. Egy feladat nem sikerült túl rózsásan és te azt mondod: 

"Szörnyen pocsék lett ez a riport, ezt így nem adhatjuk le!"

Ami rossz az rossz, minek szépíteni rajta? Gondolhatják sokan. Tévesen a vezetők azt feltételezik, hogy úgy fejlődik az alkalmazott, ha kerek perec megmondják a hibáit. Bár a vezető magasabb fokán áll a ranglétrának, attól még egy közösségben él a többiekkel. Ne felejtsük el, hogy „A nagy ember azzal mutatja meg nagyságát, hogy miképpen bánik a kicsikkel." Nem számít, te mit gondolsz a másikról, fontosabb, hogy ő mit gondol saját magáról. Ne viselkedj úgy, ami szétrombolhatja a másik önbecslését. Lehet, hogy ő a maximumot hozta ki magából, és igazságtalannak érzi a reakciód.

 Fogalmazd meg a kritikát tapintatosan, és minden esetben emelj ki valami olyat, ami dicséretet érdemel. Ha így teszel, nem sérül sem az illető önérzete, sem a kettőtök kapcsolata.

Sokkal könnyeb fejlődni ha valami pozitív motivál, mintha egy negatív élmény, ami után sokan hajlamosak még inkább görcsölni, így pedig még rosszabbul teljesíteni.

2. Egy projekttel elégedett vagy és azt mondod:

"Szép munka volt! Csak így tovább!"

Az őszinte dicséret nem általánosít. A dicséret vonatkozzon konkrét dologra, ne csak nagy vonalakban. Ha kiemelünk 3-4 konkrétumot, a beosztott jobban fog örülni és ténylegesen érzi majd a törődést. A vezetők sokszor a racionális, tényszerű énjükkel bánnak a többiekkel, pedig empátia nélkül nincs csapatszellem, hiszen az a motiváció lelke.

 Az empátiának köszönhető, hogy a beosztott  túllát a fizetésén. 

3. Egy munkatársad előadja az új ötletét, és te azt mondod:

"Ez nem logikus. Ez nem fontos. Ez fölösleges. Tévedsz. Mi nem így szoktuk."

Érdemes elkerülni annak szigorú megítélését, amit hallunk. Ha az illető értelmetlen dolgot mond, vagy túl fellelkesült egy látszólag rossz ötletért, ne utasítsuk durván rendre! Az elutasító megjegyzések nem építik a lojalitást és nem hatnak inspirálóan sem.  Egy cégvezető a mai gyorsan változó környezetben, ahol a rugalmasság elengedhetetlen, nem mutathatja azt, hogy nem szereti a változást, és nem is tud alkalmazkodni az új perspektívákhoz.

Ha az új ötleteket azonnal lecsapja a vezető, akkor hamarosan eltűnnek a motivált gondolatok, a cég fejlődése pedig leáll.

Ha nem is tetszik egy ötlet, hallgasd meg és kérdezd meg, hogy ha ez nem jönne össze, milyen más terve van még, milyen opcióval helyettesíthető, amit kitalált? Így bár érzi, hogy talán hibázott, még sem marad benne kényelmetlen érzés.

4. Ismertettél egy új, komplex projektet és azt mondod:

"Ez így érthető volt? Van kérdés?"

Ez a kérdés jónak tűnik, pedig ezzel nem igazán kap tiszta képet a vezető arról, hogy a csapatának valóban világos-e minden.

 A munkatársak talán nem akarnak bizonytalannak, hozzá nem értőnek, lassúnak tűnni, így inkább bólogatnak és később vagy sikerül rájönniük a teendőkre, vagy hibáznak és csak utána kérdeznek tőled.

Hogy elkerüld az ilyen helyzeteket sokkal hatékonyabb úgy kérdezni, hogy átnézzétek-e újra a tervet annak érdekében, hogy biztosan megértsétek egymást. Erre elég csak bólintani, és látni fogod a szemeken, hogy valóban szükséges-e az ismétlés.

5. Egy új alkalmazott elakadt egy feladattal és te így reagálsz:

"Hagyd csak, majd megcsinálom én!"

Ha úgy látod valami feladta a leckét, akkor nem jó megoldás, ha átvállalod az illetőtől. Persze gyorsabban le lehet tudni a feladatot, viszont így soha nem tanulja meg, és nem sajátítja el az újonc a tennivalókat. Ráadásul ezzel azt mutatod, hogy te ígyis- úgyis elintézed helyette azt, ami nem megy neki, így pedig kevésbé lesz önálló. Ilyenkor a jó reakció: Gyere, megmutatom hogy kell csinálni!

6. Egyik munkatársad érdeklődik az egyik ügyfél problémája miatt, te erre úgy kezded:

"Gondolom. Azt hiszem. Talán"

Kerüljük az olyan kifejezéseket, amik bizonytalanságot sugallnak.

Ha a vezető nem biztos a dolgában, akkor ki legyen az?

Egy magabiztos vezetőre jobban hallgatnak a beosztottak, ezt tartsuk szem előtt minden szituációban. Gondold végig, hogy a megjegyzéseid pozitív hozzáállást sugallnak-e. Ha a főnök nem veszi komolyan a feladatokat és az ügyfeleket, akkor a csapattól sem várható el ugyanez.

A hatékony, empatikus kommunikáció a vezető dolga, de a munkatársak menedzselésében az Odoo is hasznos segítséget tud nyújtani. A feladatdelegálással és a HR körüli teendőkkel kapcsolatban videós útmutatóval tudunk szolgálni.

Ha tetszett a tartalom, iratkozz fel hírlevelünkre az oldal alján található gombbal, hogy ne maradj le legközelebb sem!

 

benne Odoo blog
Bemutatjuk az eddigi legokosabb Odoo-t
Ismerd meg az Odoo 14-et!