Egy vállalat számára a megfelelő ERP kiválasztása nagy hatással lehet a jövőbeli növekedésre és a versenyképességre, akár a csapat kinövi a belépő szintű szoftvert, akár egy régi rendszert vált le. Óriási a nyomás, hogy már az első alkalommal minden klappoljon, mivel az ERP bevezetésének költségei igen magasak, sok időt és energiát igényelnek a cég alkalmazottaitól, valamint ez a változás jelentős szoftverlicenc- és tanácsadói díjakat is jelent.
A nagy tét ellenére a legtöbb döntéshozó, aki ERP-szoftvert választ és vezet be az adott cégnél, pályafutása során csak néhányszor teszi ezt meg, így nincs nagy tapasztalata a témában. A megrendelés és a bevezetés ezért legtöbb esetben a szolgáltató javára dől el. Sokszor a projekt több órányi kvalifikációt követel meg, mielőtt még kiderülnének az olyan döntő fontosságú részletek, mint például a funkciók és a konkrét árak. A szolgáltatókkal való kapcsolattartás során ezért elengedhetetlen, hogy a megrendelő pontosan és maradéktalanul közölje a cége igényeit, hogy ne 6 hónappal a bevezetés után derüljön ki, hogy a projekt nem megvalósítható, vagy hogy szükség van még egy váratlan és drága egyedi fejlesztésre.
Felhő alapú vagy helyhez kötött megoldás?
Az utóbbi években az üzleti szoftverek terén a szoftver, mint szolgáltatás (SaaS) modell egyre népszerűbb tendencia volt. A legtöbb nagy üzleti szoftvergyártó, legyen szó ERP-ről vagy másról, a rugalmasság érdekében elkezdte a helyben telepített termékeit felhőben hosztolt változatban is kínálni. A felhőalapú szoftverek telepítésekor nincs szükség helyi szerverre vagy egyéb hálózati hardverre, mivel az adatok kezelése és feldolgozása egy biztonságos, külső szerveren történik, ami a telepítés méretétől függően jelentősen csökkentheti a rendszer kezdeti költségeit. Ezáltal a felhő alapú megoldás jobb választás lehet a kisebb tőkével rendelkező kis- és középvállalkozások számára.
A Xerox üzleti számítástechnikai részlegének hamvaiból született SAP a nagyvállalati szoftverek tiszteletre méltó kivitelezője, amely elsősorban a nagyvállalatoknak szánt beépített megoldásokat értékesíti. Az SAP 2002-ben a mai SAP Business One (SBO) megvásárlásával tette meg első lépését a kkv-k piaci szegmensében. Az SBO az SAP legalacsonyabb költségű ERP-kínálata, amelyet úgy terveztek, hogy gyorsan és minimális személyre szabással lehessen bevezetni.
A Business One-t úgy tervezték, hogy a kis- és középvállalkozások minden üzleti szoftverigényét lefedje, a CRM-től a gyártásig, akár a felhőben, akár helyben telepítve. Az SBO azonban leginkább a könnyűipari gyártáshoz alkalmas, mivel a sablonból történő telepítéskor nem rendelkezik fejlett tervezési és üzemi ellenőrzési funkciókkal. A viszonteladó szolgáltatók nagy közössége létezik, amelyek közül sokan saját modulokat fejlesztettek ki, hogy hozzáadják a komplexebb gyártási folyamatokhoz a szükséges hiányzó funkciókat.
Az Odoo egy nyílt forrású üzleti alkalmazás-csomag. Moduláris felépítésű, amelyben minden alkalmazás egy-egy üzleti funkciót fed le, és minden alkalmazás igény szerint telepíthető.
Az Odoo helyben és felhőben is telepíthető. Az Odoo nemrég adta ki a gyártási modulok új verzióját, amely minőségügyi, karbantartási, PLM, valamint kibővített mrp és mes funkciókkal is bővült.
Az on-premises kiadás támogatását és bevezetési szolgáltatásait az Odoo tanúsított partnerei értékesítik, míg a SaaS támogatását maga az Odoo Inc. biztosítja. A helyhez kötött kiadás több ezer közösség által fejlesztett modullal rendelkezik, amelyek funkciókat adnak hozzá a szoftverhez, vagy módosítanak rajta, így nagyfokú rugalmasságot képesek biztosítani. Az első kiadású SaaS csak az Odoo Inc. által hivatalosan támogatott kb. három tucat modul telepítését teszi lehetővé.
Mi az az Odoo.sh?
Az Odoo.sh az Odoo SA által kezelt PaaS (Platform as a Service). Az Odoo.sh lehetővé teszi, hogy néhány kattintással telepítsük saját felhőplatformunkat, amihez egy e-mail szerver is tartozik. Részletesebben ebben a blogban olvashatsz a platformról.
Az Odoo.sh személyre szabott Odoo implementációkhoz készült: könnyedén telepíthetőek a hitelesített alkalmazások, valamint az Odoo apps store-ban elérhető bármely harmadik féltől származó alkalmazás is.
Ezenfelül beépített eszközöket találhatunk, amelyek segítenek az új alkalmazások és az egyéni funkciók kifejlesztésében, mint például:
Integráció a Githubhoz
Online szerkesztő
Folyamatos integráció (saját "runbot")
Fejlesztői és staging környezet
branch kezelés (nyomon követés, elágazás, egyesítés stb...)
Automatizált tesztelés minden új parancshoz
És még sok egyéb
A platformot az Odoo SA kezeli, és ugyanazt a szolgáltatási minőséget garantálja, mint amit az Odoo Online. Emellett minden nap teljes biztonsági mentést készít, ami szintén nagy előny. Ezeket a biztonsági mentéseket az Odoo 3 különböző adatközpontban és különböző kontinenseken tárolja, így lehetővé téve, hogy az elmúlt 3 hónap bármelyik biztonsági mentését letölthessük.
Az Odoo.sh rugalmasságot biztosít a legjobb telepítési architektúra kiválasztásában (a dolgozók száma, a tárolás és a staging környezetek száma stb.), plusz lehetővé teszi, hogy a konfigurációt könnyen módosíthassuk az igények változásával. Vagyis a platform a vállalat növekedésével együtt skálázódik!
A platform hozzáadott értéket nyújt: az Odoo Online telepítési és karbantartási kényelmét kombinálja az Odoo On-Premises szabadságával.
Felhasználói felület
A használhatóság hozzáadott értékei, különösen a vállalatirányító szoftverek esetében, gyakran figyelmen kívül maradnak, pedig olyan kritikusan fontos szempont kéne legyen, amelyet a kiválasztási folyamat során mindenképpen figyelembe kell venni. A használhatóság befolyásolja a rendszerben dolgozó felhasználók hatékonyságát, lassítja/gyorsítja a szoftver bevezethetőségét, valamint csökkentheti a felhasználói hibákból eredő plusz költségeket. Értékelni fogják a könnyen kezelhető szoftvereket azok a felhasználók, akik a munkanapjuk nagy részét a rendszer használatával töltik. Ez különösen igaz az üzemi rendszerekre, mivel az ott dolgozók hangos környezetben, gyorsan mozogva, egyéni védőfelszerelést viselve, vagy más módon (nem optimális helyzetben) tudják használni a hagyományos számítógépes felületet, billentyűzetet és az egeret. A műhelytér vagy a gyártósor speciális tervezési szempontjait figyelembe kell venni minden ott használt interfész tervezése esetében.
Az egyes szoftverek analóg menüinek képernyőképeit választottuk ki, hogy bemutassuk az egyes szoftverek vizuális elemeit és kezelőfelületi lehetőségeit. Bár a szoftverek használhatóságát nehéz statikus képpel értékelni, egy durva összehasonlítás mégis elvégezhető. A további információk csak segíthetik az elemzést.
Felhasználói felület: SAP Business One
SAP Business One BoM
SAP Business One - Termékkezelés
Felhasználói felület Odoo
Odoo BoM
Odoo Gyártás ütemezés
ÁRAK
Konklúzió
A gyártószoftver kiválasztásakor figyelembe kell venni számos kulcsfontosságú tényezőt. A gyártási munkafolyamatok összetettsége, a kereslet ingadozásának mértéke, a gyártás és a beszerzés átfutási ideje, a vállalat mérete, a vállalkozás növekedési üteme, a raktározási igények, és az üzemben végzett támogató műveletek összetettsége mind-mind ide sorolható. A must-have lista pedig, ahogy mondani szokták, még folytatható. A rendszer kiválasztását a vállalkozás egyedi igényei alapján kell meghozni, miközben szorosan együtt kell működni azzal a szolgáltatóval, akit a cégvezető végül kiválaszt.
Ha szeretnéd egyedi igényeidet megbeszélni egy szakértői csapattal, foglalj időpontot nálunk most!