Odoo Upgrade kisokos
Tényleg kell mindig a legújabb verzió?

Egy olyan bejegyzéssel készültünk, ami minden ügyfélnek aktuális és releváns téma, ez pedig az Odoo éves frissítése.

A legújabb fejlesztések, a biztonsági finomhangolások, a hibajavítások és a teljesítménynövelés előnyeinek kihasználása érdekében időről időre szükséges frissíteni az Odoo legújabb verziójára. Már lehet tudjátok, de minden év október elején az Odoo Experience alkalmával debütál az új fejlesztésű Odoo, ami töretlenül arra szolgál, hogy a felhasználók mindig a legjobbat kaphassák: az Odoo alapelve, hogy ügyfelei a piacon elérhető (vagy akár teljesen innovatív) legújabb, leggyorsabb, legokosabb funkciókat használják vállalatuk irányításához. A liszenszdíjak fizetésével a felhasználó jogosult a legjobb Odoo használatára, ezt az ajánlatot kár lenne kihagyni!

A bevett gyakorlat szerint mi nagyjából fél év után szoktuk javasolni a frissítés meglépését, amikoris a tömeges tesztelés már rámutatott az apróbb bugokra és azokat ki is tudták javítani. Ez a 6 hónap most fog letelni tavasszal, így fontosnak éreztük, hogy egy összegző kisokost írjunk a témáról.

Ebben az útmutatóban végigvesszük miért is érdemes mindig a legfrissebb Odoo-t használni, hogyan működik egy verzióváltás a gyakorlatban, és hogy mennyibe is kerül mindez a vállalkozásnak. 

1. A legújabb verzió előnyei

Valószínűleg nem ismeretlenek azok a kis felugró ablakok, amik azt mondják, hogy már elérhető a szoftverfrissítés a számítógéphez, laptophoz vagy mobileszközhöz.

Mindenki kísértésbe esik olykor, hogy az „emlékeztetés később” gombra kattintson. De ne tedd. Vagy legalábbis ne húzd sokáig semmilyen szoftver frissítését! A szoftverfrissítések rendkívül fontosak a digitális biztonság és a gördülékeny működés szempontjából, ráadásul új technológiák és hozzáadott előnyök segítenek abban, hogy könnyebb és gyorsabb legyen az életed. Minél előbb frissítesz, annál hamarabb lesz kényelmesebb és biztonságosabb az online tevékenységed, ez nincs másként az Odoo használatával sem. Az Odoo fejlesztő csapata is rendszeresen finomhangolja nemcsak a modulokat, de az egész rendszert, hogy minden a lehető legjobb legyen. 

2020-ban jelent meg a 14-es verzió, ami több business intelligence fejlesztést, egy vadonatúj webszerkesztő felületet, a kifejezetten a gyártási folyamatokat segítő, új termeléstervező felületet és még sok mást tartalmaz. Az Odoo évről-évre fejleszti az általános felhasználói élményeket és folyamatosan automatizálja a vállalatok működéséhez szükséges folyamatokat, minden évben más-más fókuszokkal. Az Odoo 13-ban a fő hangsúly a HR, a könyvelés és a Field Service alkalmazásokon volt; az Odoo 14 inkább az Inventory, az MRP, a Weboldal és a POS fejlesztésére összpontosított.

Odoo • Kép és szöveg

Aki pedig még mindig a 12-es Odoo-t használja, az többek között lemarad a social media, az e-learning, az adattisztító és a modern könyvelési modulokról. Akkor is ajánlott az új verzióra való átállás, ha nincs szükség minden új fejlesztésre, hiszen a már meglévő modulokat is folyamatosan optimalizálja az Odoo. Ez azt jelenti, hogy az új rendszer akár gyorsabb lehet és nagyobb felhasználói élményt adhat, mint a korábbiak.

Ami még ennél is nagyobb hátrány, hogy az elavult, régi verziókat használók support segítséget sem kapnak a továbbiakban, vagyis probléma esetén akadályokba ütköznek, ami bosszantó és időpazarló tényező egy cég életében.

Összegezve:

Az új verzió mindig jobbat és többet nyújt. Az Odoo Upgrade rengeteg előnnyel jár. A frissítés egy szükséges revízió, egy majd egy éves munka eredménye, ami a felhasználó érdekeit tartja szem előtt. Tehát valójában a szoftverfrissítések rólad szólnak. Az új verzió magában foglalhatja a felfedezett biztonsági rések kijavítását és a felhasználói élményt hátráltató hibák eltávolítását. A frissítések új funkciókat adhatnak hozzá a rendszerhez, és eltávolíthatják az elavultakat. Ugye nem akarsz lemaradni ezekről, igaz? Ez már önmagában is egy nyomós érv, hogy miért érdemes mindig a legújabb verziót futtatni.

 Ám fontos azt a magunkon túlmutató szempontot is észben tartani egy frissítésnél, hogy ezzel a partnereidnek, munkatársaidnak is szívességet teszel, hiszen ha nem használod ki az új Odoo adta lehetőségeket és figyelmen kívül hagyod a megoldást nyújtó friss verziót, akkor tőlük is megvonod a fejlődés lehetőségét. Az Odoo frissítés az egész vállalatodnak az érdeke.

2. A frissítés folyamata lépésről lépésre

Az Odoo frissítése egy összetett folyamat, ezért érdemes tervet készíteni rá. A jó hír az, hogy erre tudunk sémát alkalmazni, melyet most megosztunk veled. 

Fontos megérteni, hogy a folyamat hosszúsága és bonyolultsága a custom modulok (azaz a nem az Odoo által előállított modulok) számától, nagyságától függ. Így azoknál a fiókoknál, ahol csak a szimpla gyári modulok vannak, egyszerűbb és gyorsabb az upgradelés. Amennyiben nem rendelkezel egyedi modullal és egyéni megoldásokkal akkor lehetséges csupán pár óra alatt levezényelni egy verzióváltást.

 Ha még nincs tapasztalatod ebben, javasoljuk egy hivatalos Odoo partner igénybevételét. 

Nézzük meg a folyamatot, lépésről –lépésre: kezdjük az új Odoo telepítésével a megfelelő szerverkörnyezetbe. Figyelj oda, hogy az előző verzióban használtakkal egyező modulokat telepíts. Ide fogunk eljutni, mégis ezzel kezdjük, érdekes, ugye? 

Ezután jöhet a jelenlegi adatbázisod tesztelése. Ezt az Odoo fogja elvégezni. A portálodon egyszerűen fel tudod küldeni tesztre: folyamatosan kapsz majd róla visszajelzést, hogy mikor-milyen státuszban van. Amennyiben átmegy a teszteken, akkor jöhetnek a custom modulok (hogyha nem használsz ilyet, akkor természetesen ez a rész kimarad). Vizsgáld át, frissítsd a kívánt verzióra. Ez lehet, hogy hosszan tartó folyamat lesz, mert teljesen át kell nézni a kódot (ha nincs fejlesztői tapasztalatod, ezt bízd hivatalos Odoo partnerre).

Ennél a státusznál húzunk egy vonalat. Nem fejlesztünk, nem módosítunk a rendszerben semmit. Amennyiben sürgős módosítás szükségeltetik, akkor megszakítjuk a folyamatot és újraindítjuk amikor a módosítás megtörtént.

Amint megérkezett a frissített adatbázis, be is töltheted az új Odood-ba. Ilyenkor érdemes egy funkcionális tesztet végrehajtanod, azaz végignézni, hogy a (főleg a) fejlesztett funkciók pontosan az elvárások szerint működnek-e. Ezt minden esetben az ügyfélnek kell elvégeznie, erre a feladatra Ő rendelkezik elvárható szintű kompetenciával. 

Amikor mindent teszt rendben megvalósult, jöhet a következő lépés megtervezése: az átállás napjának kitűzése. Fontos tudni, hogy az éles migrációs folyamat elindításakor az Odoo-t le kell állítani a folyamat végéig, különben adatbázis eltérések jönnek létre (azaz ameddig a migráció folyik nem szabad új adatot az adatbázisba tenni, mert az bizony elvész). 

Amint eljön a kitűzött nap, leállítjuk az Odoo-t, elkészítünk egy adatbázis DUMP-ot, amit felküldünk frissítésre az Odoo-hoz. Ez a várakozás minden esetben hosszú idő érzettel telik (még akkor is, ha csak pár óra). Amint kész, betöltjük az új rendszerünkbe. Ebben a státuszban megint tesztelünk – minden működik-e rendesen. Amennyiben igen, akkor visszaeresztjük a felhasználókat és folytatjuk tovább boldog Odoo-s életünket, immár a legfrissebb verzióval.

Amikor a tesztek (bármelyik esetben) nem sikeresek, akkor nem haladunk tovább. Megállunk a folyamatban és hibát javítunk, és ezt egészen addig ismételjük ameddig sikeres tesztet nem produkálunk. 

Odoo Migrációs folyamat tömören:

  • Új verzió telepítése

  • Éles adatbázis dump készítése

  • Adatbázis migrációs teszt (Odoo SA)

  •  Features freeze – nincs új fejlesztés/módosítás

  • Custom modulok frissítése

  • Migrált teszt adatbázis visszatöltés

  • Összehasonlító és funkcionális teszt elvégzése (ügyfél teszt)

    o   Hiba esetén: hibajavítás és a migrált adatbázis visszatöltéséhez visszalépés

  • Átállási nap kitűzése, éles Odoo (ilyenkor 1 napra le kell állítani a rendszert, ezzel számolni kell!)

  •   Éles adatbázis dump készítése

  • Adatbázis migráció (Odoo SA)

  •  Konvertálásra várakozás

  •  Migrált adatbázis visszatöltés

  • Összehasonlító teszt elvégzése (ügyfél teszt)

      o   Hiba esetén:éles környezet visszaindítás és hibajavítás és a migrált adatbázis visszatöltéséhez visszalépés 

  • Éles Odoo használat (ügyfél teszt)


3. Mit kell tudni az anyagiakról? Mi az a maintenance?

Az Odoo hisz a legfrissebb verzióban. Tudja, hogy ezzel tud leghatékonyabban működni a vállalkozásod, ezért ad rá lehetőséget, hogy bebiztosítsd magad ennek a célnak az érdekében.

Odoo • Kép és szöveg

Az elsődleges megoldása erre a maintanence előfizetés. Ebben az esetben az Odoo garanciát ad számodra, hogy az Odoo-d folyamatosan frissülni fog. Ezért a karbantartási szolgáltatásért havi díjat kér. Ezt a díjat pontosan az Odoo-hoz fejlesztett kódsoronként határozza meg. (2021-es Odoo maintenance árazás : 100 egyedi kód sor= 12EUR/hó)

Ezáltal az ügyfél kiszámítható, fix költségekkel számolhat, egyenletesen hónapokra elosztva. A díjat az Odoo felé kell megtéríteni, azonban a munkát az ügyfélhez tartozó hivatalos partner végzi majd el (ne aggódj, a partnernek így is megéri). Ilyenkor a partner nem számolhat fel extra költséget számodra. FONTOS, hogy amennyiben a partner valamilyen kifogásra hivatkozva nem vállalja el, akkor elveszti a partnerséget és az Odoo garanciálisan elvégzi számodra a migrációt (a teljes folyamatot), természetesen szintén extra költségek nélkül.

Amennyiben egy ügyfélnek nincsen maintenance előfizetése, úgy az Odoo frissítésének költségét a megbízott partner árajánlata szerint kell elvégeztetnie. Egy átlagos Odoo Upgrade 10-15 munkaóra, azonban ez megnövekedhet amennyiben a custom modulok migrációi hosszabb időt vesznek igénybe. Különösen nehéz a partner dolga, ha az Odoo keretrendszerben is van módosítás. Általában ezt a munkafolyamatot partnerek óradíjban vállalják. Mint látjuk, az éves upgradelés miatt nem kell mélyen benyúlni a vállalat zsebébe, és még egy komplexebb migrációs folyamat ára is elenyésző ahhoz a tényhez képest, hogy minden olajozottan és profin működjön. 

Ha meg szeretnél tudni még több mindent a legújabb, 14-es Odoo-ról, akkor kattints ide. 

Ha pedig eldöntötted, hogy elavult Odoo-ról a legújabb verzióra váltanál, akkor vedd fel a kapcsolatot velünk itt.


Az ügyfélcsalogató weboldal titkai
Készíts egyedi honlapot az Odoo-val!