Skálázhatóság, REST, microservice-ek és trendek az Odoo fejlesztésében

Skálázhatóság, REST, microservice-ek és trendek az Odoo fejlesztésében

A Planet Odoo podcast két részen át tartó, fejlesztőknek szóló adásában Damien Bouvy, Mehdi Rachico és Olivier Colson az ERP rendszerek technológiai kihívásairól beszélgettek – kendőzetlenül, trendekről, értelmetlen bonyolításokról és a józan szoftvertervezés alapelveiről.

Ez az epizód ritka betekintést ad abba, hogyan gondolkodik az Odoo termékfejlesztése. Egyszerűség, gyakorlatiasság, kódolhatóság és valódi haszon – ez az irány. Ha kíváncsi vagy, hogyan őrzik meg a rugalmasságot és hatékonyságot a legmodernebb technológiai trendek közepette is

AI: nem késett, csak időben jött

A mesterséges intelligencia Odoo-ba történő integrációját nem bánják, hogy nem korábban történt – hiszen időzítésük pont a technológia valódi beéréséhez igazodott. A fejlesztők szerint nem az a lényeg, hogy elsők legyünk, hanem hogy az integráció értelmes és stabil legyen. Mára a rendszer generatív AI-t használ weboldal- és marketingtartalom generálásra, de nem "varázslat" alapon – átlátható, kontrollálható formában.

Microservice-ek? Inkább ne.

A mikroservice architektúrát sokan divatból vezetik be, de az Odoo mélyen integrált moduláris rendszere ehhez túlontúl bonyolult. Damien szerint egy ilyen rendszerben már egyetlen API-változás is lavinát indít: három-négy másik szerviz API-ját is módosítani kell, ami lassítja a fejlesztési ciklust és több csapat koordinációját igényli. Az Odoo-hoz hasonló, sokfunkciós rendszerek nem alkalmasak ilyen szeparált struktúrára, mert minden modul mindennel összefügg.

Mégis: hogyan skáláz az Odoo?

Az Odoo nem microservice alapú, mégis kiválóan skálázható. A Python szerverek már most is többgépes kiszolgálással futnak, az adatbázis azonban eddig csak egygépes volt. Az Odoo 18-ban jön a read-only replikáció, amely lehetővé teszi, hogy az olvasási kéréseket (az aktivitás kb. 90%-a) másolatok szolgálják ki, drasztikusan csökkentve a fő adatbázis terhelését.

REST vagy nem REST?

Az Odoo XML-RPC kommunikációt használ. REST-re van lehetőség, de nem ez az alap. A REST nem jobb vagy rosszabb, csak más: az Odoo workflow-alapú, nem CRUD-műveleteken nyugszik. Egy REST API-n keresztül mélyen integrált folyamatokat kezelni (pl. számla megerősítés, értesítések indítása stb.) művileg bonyolult és körülményes. Az Odoo-hoz REST framework létezik az OCA (Odoo Community Association) részéről, de az alap Odoo ezt nem integrálja.

Trendek? Csak ha értelme van

A fejlesztők őszintén beszélnek arról, hogy nem "trendy feature" hajhászás zajlik. Ami bekerül, annak érthető, stabil haszna kell legyen. Kísérleti szinten dolgoznak egy GraphQL-hez hasonló, "unitált adatlekérdezést" biztosító rendszerrel, amely segít a view-k gyorsabb betöltését. Tervben van a webauthn és jelszómentes belépés is, biometrikus hitelesítéssel.

Hitelesítés: a jövő jelszómentes?

A jelszavak gyengesége miatt a fejlesztők egy új hitelesítési framework építését tervezik. A biometrikus azonosítás (pl. ujjlenyomat) már a közeljövő valósága lehet az Odoo-ban.

Ha Te is szeretnél magadnak egy ilyen szuper új rendszert, akkor foglalj konzultációs időpontot 
nálunk! 

benne Odoo blog
Marketingautomatizálás az Odoo-val
Hogyan legyen hatékony és személyre szabott a kommunikációd?