Odoo Sales mesterkurzusa – 3. rész:

Sales csővezeték (pipeline), lehetőségek, tevékenységek és előrejelzés

Odoo Sales Mesterkurzusa – 3. rész

A Pipeline Mesterei: Hogyan Lásd a Jövőt és Motiváld a Jelenét

Ha az első két részben felépítettük a rendszert és kiküldtük a profi ajánlatokat, akkor most érkeztünk el az értékesítés "irányítóközpontjába". A Sales Pipeline (Értékesítési Csővezeték) nem csupán egy színes tábla, ahol kártyákat tologatunk. Ez a céged pénzügyi jövőjének kristálygömbje. Az Odoo 19-es verziójában ez a felület már nemcsak azt mutatja meg, hol tartanak az ügyek, hanem azt is, mennyit fogsz keresni valójában – profitban és nem csak bevételben mérve. Ebben a részben bemutatjuk, hogyan alakíthatod át a Pipeline-t egy olyan eszközzé, ami nemcsak rendszerezi a munkát, hanem a jutalékok automatikus számításával folyamatosan tűzben tartja a sales csapatot.

A Kártyák Élete: Tevékenységek és Ütemezés

A Pipeline lelke a Kanban-nézet, de a titok a részletekben rejlik. Minden egyes kártya (Opportunity) egy élő történet. Az Odoo-ban a siker kulcsa a "Soha ne hagyj magára egy ügyfelet" elv. A rendszer zseniálisan egyszerű Tevékenységek (Activities) funkciója biztosítja, hogy minden nyitott ügylethez tartozzon egy következő lépés.

Legyen az egy "Hívás", "E-mail" vagy "Találkozó", a kártyákon lévő kis óra ikonok színkódolással jelzik az állapotot: zöld a jövőbeli, sárga a mai, piros a lejárt feladat. De az Odoo 19 már előre is gondolkodik helyetted: az automatizált tevékenységi tervekkel beállíthatod, hogy ha egy kártyát áthúzol az "Ajánlat elküldve" oszlopba, a rendszer magától hozzon létre egy "Utánkövetés" feladatot 3 nap múlva. Így a "majd elfelejtettem visszahívni" mondat örökre eltűnik a szótárból.

Profit-alapú Előrejelzés: A Valós Számok Tükre

A legtöbb CRM csak a várható bevételt mutatja. De egy cégvezetőt a profit érdekel. Az Odoo Sales moduljában a Pipeline már nem csak a forgalmat becsüli.

Hála a korábban beállított termékköltségeknek és árrés-számításnak, a rendszer képes Margin-alapú Forecastot (Árrés-előrejelzést) készíteni. Amikor a Pipeline tetején ránézel az összegekre, vagy megnyitod a Forecast nézetet, pontosan látod, hogy a várható ügyletekből mennyi fedezet marad a cégnél a hónap végén. A súlyozott előrejelzés (ahol az összeget megszorozzuk a nyerési valószínűséggel) így már nem egy optimista tipp, hanem egy üzleti terv alapja. Ez az a pont, ahol a Sales és a Pénzügy érdekei végre találkoznak.

A Motiváció Motorja: Élő Jutalék-követés

Emlékszel az első részben beállított Jutaléktervekre? Itt, a Pipeline-ban válnak kézzelfoghatóvá.

A kereskedők számára a Pipeline nem csak munkaeszköz, hanem a "saját vállalkozásuk" tükre. Mivel az Odoo valós időben számolja a jutalékokat, az értékesítő – ha van rá jogosultsága – bármikor láthatja, hogy egy adott üzlet lezárása mennyit hoz neki személyesen a konyhára. Amikor egy "Megnyert" (Won) státuszba húzza a kártyát, a rendszer a háttérben azonnal frissíti a várható bónuszát. Ez a pszichológiai hatás felbecsülhetetlen: a célok többé nem elvont számok, hanem azonnali, elérhető jutalmak.

Miért vesztettünk? A Tanulás Fázisa

Nem minden üzlet jön össze, és ez így van rendjén. De a kudarcból tanulni kötelező. Az Odoo-ban egy kártya "Elvesztett" (Lost) státuszba helyezése nem egy kattintás, hanem egy adatszolgáltatás.

A rendszer kötelezővé teheti az Elvesztés Okának (Lost Reason) megadását. Túl drága voltunk? A konkurencia nyert? Nincs raktárkészlet? Ezek az adatok nem a fióknak készülnek. A Sales modul jelentéskészítője (Reporting) pár kattintással látványos kördiagramon mutatja meg, hol folyik el a bevétel. Ha látod, hogy az esetek 40%-ában az "Ár" a probléma, akkor ideje felülvizsgálni az árképzést. Ha a "Nincs készlet" a gyakori ok, akkor a beszerzéssel kell beszélni. Az Odoo így alakítja át a kudarcot stratégiai előnnyé.

A Vezetői Műszerfal: Minden egy helyen

Végül, de nem utolsósorban: a Dashboard. A Pipeline nézetből egy kattintással válthatunk a Pivot-táblákra vagy a Grafikonokra. Itt már nem egyedi ügyeket látunk, hanem tendenciákat.

Kik a legjobban teljesítő kollégák? Melyik termékcsoport pörög a legjobban ebben a negyedévben? Hogyan állunk a havi tervhez képest? Az Odoo 19 rugalmas szűrőivel és csoportosításaival (Filters / Group By) bármilyen kérdésre másodpercek alatt választ kapsz, anélkül, hogy exportálnod kellene az adatokat Excelbe. A kedvenc nézeteidet pedig elmentheted, vagy kirakhatod a főoldali műszerfaladra, hogy reggelente a kávé mellett ezzel indítsd a napot.

Összességében a 3. részben a Pipeline-t egy statikus táblából egy élő, döntéstámogató rendszerré emeltük. A tevékenységek automatizálása rendet, a profitalapú előrejelzés tisztánlátást, a jutalékkövetés motivációt, az elvesztett okok elemzése pedig fejlődést hoz a cégbe.

Következő rész: A sorozat záró epizódjában a "fekete öves" technikák jönnek: automatizációk, riportok és azok a trükkök, amiktől a rendszer valóban önjáróvá válik.

Ha Te is szeretnél magadnak egy ilyen szuper új rendszert, akkor foglalj konzultációs időpontot nálunk!

Odoo Sales mesterkurzusa – 2. rész:
Professzionális árajánlatok készítése, sablonok, online aláírás és azonnali fizetés